Ervaring als Roostermaker

Interview

Over ons > Ervaring als Roostermaker

Roostermaker

Hanny Verhees

Kunt u uzelf voorstellen?

Ik ben Hanny Verhees en ik ben één van de vier roostermakers op het Were Di. Sinds vorig schooljaar werken wij volledig met Zermelo en ben ik samen met collega Paula verantwoordelijk voor het basisrooster. Ik heb een overstap naar Zermelo meermaals geopperd, maar omdat Zermelo niet multi-user kan werken duurde het even voor mijn collega's en de schoolleiding overstag waren. We hebben demo's ontvangen van diverse partijen, maar wat uiteindelijk de doorslag heeft gegeven is het schaduwrooster dat Marleen voor ons heeft gemaakt. We gebruiken nu alle modules van Zermelo en langzaam worden steeds meer mensen enthousiast. Als je internet hebt kun je in Zermelo en de informatie is altijd actueel. We werken met de dynamische koppeling waardoor alles wat we in het rooster zetten ook direct in Magister zichtbaar is. Natuurlijk zijn er ook dingen in Zermelo die we graag anders willen zien en dit geven we dan aan bij de helpdesk.

 

Waar gebruikt u Zermelo voor?

Wij gebruiken Zermelo voor alles dat gerelateerd is aan het rooster, de formatie of de pakketkeuze. Dit jaar hebben leerlingen hun pakketkeuze voor het eerst ingevuld in Zermelo en hebben we ouders digitaal laten accorderen. Dat had nog wel wat voeten in de aarde. We laten leerlingen ook zelf keuzelessen kiezen. Zo draaien we een pilot in 5-vwo met daarin een band met flexuren. De leerlingen kiezen via 'vakkeuzelessen' zelf naar welk vak ze gaan. De 'groepskeuzelessen' gebruiken we voor steunlessen. Deze staan op een vast moment in het rooster en de aanmelding geldt steeds voor een bepaalde periode. We proberen ook regelmatig wat dingen uit. Zo hebben we de voorinschrijvingen gebruikt om onze bovenbouwleerlingen hun steunlessen te geven op momenten dat zoveel mogelijk leerlingen beschikbaar zijn.

 

Zou u Zermelo aanraden aan andere scholen? En zo ja, waarom?

Haha, wat denk je? Zonder gekheid: ik zou het 100% aanraden. Ik ben heel blij met alle hulp die we krijgen en ook de helpdesk is top. Als het druk is moet je wachten, maar je krijgt altijd antwoord. Als ze het niet weten word je teruggebeld, maar dit komt weinig voor. Ik heb dit weleens anders meegemaakt. Je voelt je serieus genomen en krijgt geen antwoorden als 'trek de stekker er maar even uit'. De hulp bij de implementatie was heel fijn. Marleen is hier onze implementatieconsultant en die weet veel van onze school. Bij het maken van ons nieuwe rooster hebben we veel gehad aan cursussen maar vooral ook aan meewerkdagen. Je loopt altijd tegen problemen aan en dan is het fijn als je een consultant hebt die één op één een tijdje met je meekijkt en meedenkt. Onze mensen van ICT krijgen met het API-token toegang tot het portal en kunnen informatie uitlezen. Als zij vragen hebben kunnen ze ook zelf met Zermelo bellen. Dat houdt de lijntjes kort, heel prettig.